18 февраля 2015 г.

Янченко Елена Владимировна

Янченко Олена Володимирівна, учитель української мови і літератури Горлівської загальноосвітньої школи І – ІІ ст. № 3

Педагогічний стаж - 22 роки.

Проблема, над якою працює учитель: «Створення ситуації успіху на уроках української мови та літератури».

Кредо:  «Ти можеш!» – повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» – повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» –- повинен повірити в себе учень (В. Шаталов).

Олена Володимирівна підкреслює, що задача сучасної школи – підготувати людину, яка думає та відчуває, здатну не тільки отримувати знання, але й використовувати їх у житті, виховувати людину, яка вміє жити в соціумі, яка володіє внутрішньою культурою. Тож, задача сучасного педагога – не просто інформування, передача знань, а й вироблення навичок самостійного здобуття знань, уміння творчо думати, вирішувати проблеми, які виникають. Сучасне життя вимагає все більше і більше успішних і щасливих людей, які здатні відчувати себе комфортно у будь – якій життєвій ситуації, бо успішна і щаслива людина – це майбутнє. А школа, як завжди, була, є і буде осередком, де виховується майбутнє суспільство. 

Тож, перед собою учитель ставить серйозну мету: розвиток  особистості  дитини; надання можливості кожному вихованцеві відчути радість досягнення успіху; зростання та усвідомлення віри у власні  сили; створення для кожного вихованця сприятливого середовища; підвищення  рівня  навчальних  досягнень  учнів, забезпечення  успіху у навчанні. 

Для досягнення цієї мети Янченко О.В. розробила педагогічну технологію «Створення ситуації  успіху», в основу якої покладено особистісно  орієнтований підхід до процесу навчання та виховання.

Учитель стверджує, що ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх. Учень повинен усвідомлювати, що досягнення успіху – це стан морального і фізичного задоволення, це уміння долати труднощі, протистояти їм, віра у свої сили, розкриття можливостей, набуття досвіду.

Готуючись до уроку, педагог пам’ятає, що вся робота має бути зорієнтованою на особистість учня, його досвід, можливості, інтереси, формування позитивної мотивації до пізнавальної діяльності. Запорукою успіху є вміння педагога досягати максимального взаєморозуміння та співпраці між вчителем і учнем. У своїй діяльності Янченко О.В. прагне створити умови навчання, за яких  учень сам відкриватиме, здобуватиме й конструюватиме знання та власну компетентність у різних галузях життя.

Виховуючи успішну людину, педагог активно впроваджує  інтерактивні технології, наприклад, «Робота в групах», «Робота в парах», «Ти – мені, я - тобі», «Шість капелюшків мислення», «Займи позицію»; та застосовує різноманітні евристичні види робіт: «Вправу з ключем», «Орфографічні формули», «Передбачення». Розвиток творчих здібностей учнів – це теж успіх. Невід’ємною частиною будь-якого уроку, на думку вчителя, є «Хвилинки відпочинку», які,  безумовно, підвищують настрій, тонус учнів. 

Завдання вчителя, стверджує Олена Володимирівна, – допомогти учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожного, бо закладене там природою.

Результативність:  Олена Володимирівна була нагороджена Грамотою Горлівської міської ради ( 2011 р. ), Подякою департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації ( 2013 р. ). Вона є лауреатом очного етапу другого обласного конкурсу професійної майстерності «Педагогічний Х-фактор» у номінації «Українська мова і література» у межах обласної очно-заочної школи-лабораторії «Урок у координатах сучасності» (наказ  від 29.11.2013 р. № 55). Матеріали досвіду внесені до макета посібника «Педагогічний «Х-фактор» (2014 р.). 

Головне, що Олена Володимирівна не зупиняється на досягнутому , а вважає, що її теперішні успіхи – тільки початок, старт для майбутніх цікавих знахідок на творчій педагогічній ниві. 

Кафедра суспільно-гуманітарних дисциплінт та методики їх викладання
Відділ української мови та літератури